Tanker om Magi i undervisningen

Hvorfor ?

Der er flere grunde til ideen opstod, mit emne er spændende (synes jeg selv) og meget nødvendig baggrundsviden. Desværre er mine studerende ikke helt klar over hvor vigtigt denne viden er for deres fremtid som ingeniører indenfor produktion, konstruktion og maskinedesign.

Så man kan sige oddsene ikke er gode fra starten, derudover ligger den første forelæsning på den allerførste dag efter juleferien med start kl. 08.00.

Så kortsagt de studerende gider ikke høre på en forelæser, og slet ikke om noget de ikke tror de skal bruge, så jeg har gravet dybt i min yndlings værktøjs kasse nemlig den med trylleri.

Efter mange lange overvejelser tænkte jeg lad det komme an på en prøve, der er alligevel ingen som opdager det her hvis det er en fiasko.

Jeg gjorde det, og det var en kæmpe succesJakob Rasmussen, tryllekunster og underviser

Den spæde start i Januar 2014

Kan man kombinere en lidt tung og tør teori indenfor måleteknik/kvalitetstyring, med trylleri ?

Hvordan skal det gøres ?

Skal jeg fortælle at jeg optræder under navnet Trylle Jakob og vise dem et trick eller to ?

Eller skal magien ske som en del af teorien og som en overraskelse ?

Jeg valgte at prøve den sidste model, min valg faldt på tricket Professorens Mareridt med en historie omkring gentagelse af målinger for at få et mere præcist resultat. Det virkede perfekt, historien og magien gik hånd i hånd og de studerende blev meget overraskede.

Jeg er faktisk den første underviser som har fået stående bifald fra studerende !

Skal ideen videre udvikles ? Bestemt ja.